Jak zbohatnout a kde se bere náš profit?
Recept na zvýšení výkonnosti v těžkých časech je ve schopných lidech
V businessu se v poslední době mluví o konci „stojatých vod“. Nutnost proměnit obchodní model již zažívá celá řada oborů. Spousta firem pozoruje změny na trhu a čekají, kdy se to projeví i na výkonnosti jejich firmy. Ruku v ruce s tím roste poptávka po lidech, kteří dobře rozumí obchodně finančnímu modelu jejich firmy. Tedy zjednodušeně řečeno poptávka po lidech, kteří dokážou velice dobře popsat, kde se generuje zisk firmy a kteří přicházejí s návrhy, jak zlepšit finanční výkonnost. Kolik lidí z Vaší firmy to umí? Říkáte si, že jich není moc?
Pokud chcete firmu, která bude zvyšovat výkonost bez ohledu na změny, které ji potkají, tak to naučte všechny své lidi. Ano všechny. To je totiž jediná jistá cesta, jak být připraven na cokoliv.
Častou překážkou k dobrému pochopení obchodně finančního modelu firmy jsou právě finance a ekonomika. A právě tuto překážku dokážeme odstranit tréninkem „Jak zbohatnout aneb kde se bere náš profit?“
Jak je trénink koncipován? Jde skutečně o praktický a na míru ušitý trénink a nikoliv o akademickou přednášku. Lektor se nejdříve seznámí s tím, jak vypadá váš obchodně finanční model a potom v průběhu tréninku společně s účastníky hledá prameny zisku a potůčky, kterými zisk teče do firemní pokladny, ale i do kapes zaměstnanců.
1. Úvodní finanční nášup
„Finanční valčík“ - nástroj pro rychlé pochopení celé struktury business financí. Porozumění „finančímu valčíku“ jako nutný předpoklad pro zvyšování výkonosti firmy. Co je to vlastně zisk? Proč by všichni zaměstnanci měli vědět, kde se tvoří zisk firmy? „Zisk je názor“, zatímco „Cash flow je tvrdý fakt“.
2. Výnosy a náklady
Druhá část tréninku otevírá pohled na reálnou ekonomickou strukturu Vaší firmy. Tržby jako základna pro vše. Struktura nákladů – „nákladový koláč“. Něco má překvapivě malý podíl a některé části překvapivě velký. Přesto je detail důležitý. Náklady = to co nám „žere“ zisk, variabilní, semivariabilní nebo fixní náklady. Náklady spojené s lidmi, s provozem, s auty atd. Proč ve firmě nenajdeme nikoho, kdo by neovlivňoval náklady?
3. Bod zvratu – cesta, jak změnit věci dříve, než bude pozdě
Jakých obratů musím dosáhnout, abych byl „na nule“? Jsme ve ztrátě: Někdy je důvod ke změně strategie, někdy je důvod ke klidu a trpělivosti – jak to ale poznat? Jsme v zisku: Někdy je důvod k oslavě, ale někdy to prostě nestačí. Jak to poznat. Proč firmy krachují a jak.
4. Když chci něco řídit, tak to musím umět měřit! Jaká firemní čísla musím znát?
Které hodnoty jsou pro naší firmu klíčové. Které KPI jsou významné ve všech firmách a které jsou důležité „jen u nás“. Ukazatele výkonnosti firmy: Je jich hromada, ale jak si vybrat ty, které měří jednoduše a spolehlivě? Jak definovat finančně zdravou firmu?
5. A na závěr: Co se stane, když… aneb realistické příběhy budoucnosti
Co se stane, když se zvednou tržby o x %?
Co se stane, když se sníží tržby o x %?
Co se stane, když se sníží náklady o x %?
Co se stane, když se zvednou náklady o x %?
Autor textu a lektor SMARTERu: Tomáš Kabátek
Všechny články zde